Meteen naar de inhoud

Het perfecte bericht voor Social Media: zo maak je het!

Perfecte Social media bericht maken

Het perfecte Social media bericht

Je wilt dat jouw social media berichten impact hebben. En natuurlijk een groot bereik krijgen bij jouw doelgroep! Dan is de perfecte combinatie van tekst en beeld essentieel. In deze blogpost ga ik je laten zien hoe je het ideale bericht voor social media schrijft. Een bericht dat zorgt voor meer interactie met jouw volgers en nieuwe volgers aantrekt.

Een perfecte social media bericht begint bij je ideale klant

Het je een goed idee voor een social media bericht? Super! Maar wacht nog even voordat je driftig op je toetsenbord los gaat. Bedenk als eerste voor wie je deze post gaat schrijven. Wie zit er aan de andere kant van het scherm?
 
De basis van een perfect social media bericht is je ideale klant. Dit is dé klant waar jij en je team het liefst voor werken. Weet je nog niet wie je ideale klant is? Lees dan de blogpost die ik hier eerder over schreef: De ideale klant omschrijven en aantrekken doe je zo
 
Heb je de ideale klant goed voor ogen? Dan weet je precies:
 
✔️Hoe je hem of haar moet aanspreken.
 
✔️Wat hij of zij belangrijk of moeilijk vindt.
 
✔️ Welk onderwerp van je bericht zal aanspreken.
 
Tijd om je toetsenbord erbij te pakken en het perfecte social media bericht te gaan typen! Met je ideale klant in gedachten weet je een bericht te maken dat zal zorgen voor een groot bereik en betrokkenheid.
 

Schrijf het perfecte social media bericht

Het schrijven van korte maar krachtige teksten is essentieel bij het creëren van het ideale bericht voor social media. Het is belangrijk dat je jouw tekst kort en to-the-point houdt. Hierbij heb je de focus op één onderwerp tegelijk.

Gebruik eenvoudige woorden en korte zinnen. Voorkom dat je zinnen aan elkaar vast ‘plakt’ met woorden als ‘en’, ‘want’, ‘omdat’ en ‘waardoor’. Probeer zo’n lange zin zoveel mogelijk op te delen in twee kortere zinnen. Dit leest veel sneller en makkelijker en zorgt ervoor dat de lezer niet (te) snel afhaakt.

Sluit je bericht af met een call-to-action (CTA). Met een call-to-action spoor je de lezer aan om te reageren. Dit doe je door vragen te stellen, mensen op te roepen iemand te taggen of deel te nemen aan een poll. Zo vergroot je de betrokkenheid bij het bericht.

  1. Een grote betrokkenheid bij jouw social media bericht heeft meerdere voordelen:
    Je doelgroep vindt het bericht interessant. Want tja… anders zouden ze niet reageren.
  2. Als je doelgroep veel reageert, wordt je beloond! Het social media platform zal je bericht aan meer mensen laten zien.

Hashtags bij jouw perfecte social media post

Hashtags, je kent ze vast wel. Dit zijn de woorden op social media die voorzien worden van een hekje (#). Hashtags zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw bericht goed gevonden wordt door de juiste doelgroep. Gebruik relevante hashtags en trefwoorden die passen bij jouw bericht. Te veel hashtags kan echter ook averechts werken. Bekijk per social media platform wat wenselijk is.

In deze blogpost leg ik precies uit hoe je hashtags voor instagram gebruikt:
Instagram hashtags gebruiken

Afbeeldingen bij jouw perfecte social media bericht

Afbeeldingen zijn onmisbaar bij het creëren van het ideale bericht voor social media. Ze trekken als eerste de aandacht en maken de boodschap nog krachtiger. Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen van hoge kwaliteit gebruikt. Laat de afbeeldingen goed aansluiten bij de tekst.

Gebruik afbeeldingen die jou en je bedrijf weerspiegelen. Ga zelf voor de lens staan, laat je personeel fotograferen en breng jullie werkzaamheden in beeld tijdens een fotoshoot. Met een uitgebreide beeldbank heb je altijd goed beeldmateriaal voor handen om bij je social media post te publiceren.

Kort samengevat: zo maak je het perfecte bericht voor Social Media

Het ideale social media-bericht bestaat uit een combinatie van afbeeldingen van hoge kwaliteit, korte en to-the-point teksten en relevante hashtags. Denk na over wat jouw doelgroep interesseert en pas hier jouw content op aan.

Experimenteren met verschillende soorten content om te zien wat het beste werkt!

“Kun je wel wat hulp gebruiken bij het bereiken van je doelgroep via social media? Laat het me weten!”
Neem nu contact met mij op >

Meer content over contentmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS de Content Kick.

Je krijgt mijn beste content ideeën in je mailbox. Vanaf nu schrijf je eenvoudig je blog, social media post en mailing. Ik zorg dat je contentplanning gevuld blijft.

Schop het verder met je contentmarketing… Geef het een Kick!

Meld je nu aan voor de GRATIS Content Kick