Meteen naar de inhoud

Wat doet een content marketeer?

contentmarketeer Marrit Nijboer

Misschien heb je het je wel eens afgevraagd… Wat doet een content marketeer de hele week? Ik weet dit natuurlijk als geen ander! Daar ben ik natuurlijk content marketeer voor 😉

Ook het vakblad Ondernemend Friesland vroeg zich af hoe de werkweek van een content marketeer eruit ziet en klopte bij mij aan. Voor het artikel ‘De werkweek van: Content marketeer Marrit Nijboer’ beantwoorde ik de volgende vragen:

Waarin onderscheid jij je als content marketeer?

Contentmarketing is een tijdrovende klus. Ik hoor vaak van ondernemers dat ze al een tijd niet meer naar hun website hebben gekeken, dat regelmatig een bericht op social media plaatsen erbij in schiet, om nog maar niet te spreken over het versturen van een nieuwsbrief. Het kost ze te veel tijd en vaak ontbreekt een doordachte strategie om deze middelen voor hun organisatie te laten werken. Daar komt mijn werk als content marketeer goed van pas.

‘Ontzorgen’ vind ik een modewoord dat iedereen te pas en te onpas in de mond neemt. Toch is het wat ik als content marketeer doe. Ik help ondernemers om de zichtbaarheid van hun bedrijf te vergroten. Niet als een snelle ‘reclame-dame’ maar door oprecht met ondernemers samen te werken zodat zij relaxt verder kunnen met hun kernactiviteiten.

“Met jou samenwerken voelt als samenwerken met een collega,” dit mooie compliment kreeg ik laatst van een klant. En dit is ook precies hoe ik als content marketeer wil ondernemen: vanuit een stuk betrokkenheid naar mijn klanten. Ik luister naar ondernemers en breng ruim 15 jaar ervaring mee aan tafel.

Een bedrijf hoeft mij niet te vragen om zomaar zijn social media te beheren. Want lukraak schieten met berichten heeft geen zin. Een samenwerking begint met een doordachte strategie. Vanuit de kracht van de organisatie laat ik bedrijven uitdragen wie ze zijn, hoe ze werken en vooral waar ze voor staan. Als content marketeer vertel ik hun verhaal.

Dit vertaal ik naar krachtige teksten en beelden voor websites, blogs, social media, nieuwsbrieven etc. Het verhaal van een bedrijf mag gehoord worden door hun doelgroep en ideale klanten. Als een bedrijf helder heeft waar het voor staat is het eenvoudiger om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten als ambassadeurs voor de organisatie te laten werken.

Wat vind jij als ondernemer het mooiste van content marketing?

Als content marketeer vind ik niets mooier dan dat een krachtige strategie samen komt met pakkende teksten en beelden. Dat ik op die manier het verhaal van een onderneming mag vertellen vind ik het mooiste van mijn vak.

Een verhaal dat de identiteit van de onderneming weerspiegelt, daar maak je mij blij mee. Vaak zit dit verhaal in de kern verstopt. Ik hoor ondernemers zeggen: “het is allemaal toch niet zo bijzonder wat ik doe?” Door het stellen van de juiste vragen weet ik hun onderscheidend vermogen naar boven te brengen. Dit geeft een kick! Hiermee gaat een bedrijf de doelgroep en fijne klanten op een natuurlijke manier aantrekken, zonder opzichtig reclamepraat. Daar draait mijn werk als content marketeer om.

Waar wil je over 5 jaar na nu staan, als content marketeer en ondernemer?

Over 5 jaar kent heel Friesland mijn bedrijf Studio Nij als dé specialist op het gebied van Contentmarketing. Contentmarketing is een groeiend vak en het zal zich de komende jaren alleen maar verder ontwikkelen. De online beleving van de klant komt meer en meer centraal te staan. Als content marketeer help mijn klanten om dit te realiseren. 

Steeds meer bedrijven zullen de kansen van contentmarketing zien en dit oppakken. Ook Google waardeert relevante content met betere zoekresultaten. Goed geschreven artikelen en blogs worden nog belangrijker. 

Ook mijn werkzaamheden als content coach wil ik de komende jaren verder uitbreiden. Ik coach ondernemers en medewerkers die zelf aan de slag gaan met hun social media en contentmarketing. Mijn kennis als content marketeer overdragen en anderen inspireren doe ik graag.

Welke afspraak kijk jij - als content marketeer - het meest naar uit deze week?

De afspraak voor deze week waar ik enorm veel zin in heb, is een afspraak met een nieuwe klant. We hebben al een kick-off met strategie sessie gehad. Nu mag ik los met de nieuwe website. Ik verzorg de vormgeving, schrijf alle teksten en binnenkort doe ik ook de fotoshoot op een hele mooie locatie.

Alle disciplines die ik als content marketeer met Studio Nij aanbiedt komen voor deze klant samen. Met de website zetten we een basis neer om vanuit verder te werken richting social media, blogs en digitale nieuwsbrieven.

Dit was de week van content marketeer Marrit Nijboer

Ik hoop dat je een klein inkijkje hebt gekregen in mijn werkweek en antwoord hebt op de vraag: wat doet een content marketeer?

Wil je nog meer over mij weten? En wat ik voor jouw bedrijf kan betekenen? Lees dan vooral hier verder over nij >

Dit interview is eerder gepubliceerd op: OF.nl

Het blogartikel “Wat doet een content marketeer?” is geüpdatet op 27 maart 2023. Op 5 september 2022 schreef ik het originele artikel. 

Meer content over contentmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS de Content Kick.

Je krijgt mijn beste content ideeën in je mailbox. Vanaf nu schrijf je eenvoudig je blog, social media post en mailing. Ik zorg dat je contentplanning gevuld blijft.

Schop het verder met je contentmarketing… Geef het een Kick!

Meld je nu aan voor de GRATIS Content Kick