Meteen naar de inhoud

AI en contentmarketing

Gebruik van AI in contentmarketing

“Hey Marrit, dankzij AI heb je straks geen werk meer!”

Zou je denken?

AI zal het vakgebied contentmarketing voor goed veranderen veranderen. Toen ik eind 2022 een account aanmaakte voor ChatGPT was ik overdonderd en verontrust. Want…

  • wie gaat deze tool gebruiken (misschien op een schadelijke manier)?
  • worden wij straks allemaal vervangen door robots?
  • hoe weten we nog wat echt en fake is?

"ChatGPT is een geavanceerde AI-gesprekspartner die mensachtige tekstgeneratie biedt om vragen te beantwoorden, ideeën te genereren en nuttige informatie te verstrekken op basis van de door jou verstrekte input."

Nu ik ChatGPT een paar maanden voor contentmarketing gebruik, denk ik er totaal anders over!

Hoe meer ik me in ChatGPT verdiep, hoe interessanter het wordt. Mijn enthousiasme wordt met de dag groter. AI en contentmarketing is een krachtige combinatie. Doordat ik leer betere vragen te stellen (prompts in vaktermen) wordt de uitvoer van ongekend niveau.

Als freelance contentmarketeer heb ik geen personeel maar ChatGPT is een goede hulp geworden. Ik zie het niet meer als een bedreiging. Juist als een kans!

Want weet je…

ChatGPT zorgt ervoor:

  • dat mijn tekst nog beter wordt
  • dat ik inspiratie heb tijdens een writer’s block
  • dat de eindredactie wordt gedaan
AI ondersteunt contentmarketing

De impact van AI is zonder twijfel groot en zal de komende tijd enorm worden. Het zal in elke sector zijn uitwerking hebben, daar ben ik van overtuigd.

Ik vroeg aan ChatGPT in welke sectoren de grootste veranderingen teweeg worden gebracht met AI. Je leest het antwoord in de printscreen die ik maakte:

AI toepassingen per sector

Mijn gedachten over AI en contentmarketing

Natuurlijk gaat AI onze contentmarketing-werkzaamheden veranderen. Er zijn echter nog genoeg marketeers die dit ontkennen.

Mijn tijdlijn staat er vol mee: copywriters en marketeers die denken dat AI hun werk niet gaat overnemen. Wake up! AI gaat grote impact hebben op ons vak. En dat heeft het al.‌

AI kan ons helpen om:

  • sneller,
  • nauwkeuriger,
  • en efficiënter te werken

Het kan voor marketeers enorme hoeveelheden data analyseren, patronen herkennen en inzichten genereren die we zonder AI misschien zouden missen.

AI zal het vakgebied contentmarketing niet ‘overnemen’, maar ’transformeren’.
AI zal ons niet minder menselijk maken, maar juist meer.

Hoe?

Door (saaie) taken van (content)marketeers over te nemen. Ons meer ruimte geven voor:

  • creativiteit
  • strategisch denken
  • empathie

Dingen die AI niet kan.

Dus in plaats van mij zorgen maken over hoe AI het vakgebied van de contentmarketeer zou kunnen ‘overheersen’, concentreer ik mij op hoe ik AI in mijn voordeel kan laten werken. Hoe ik het kan gebruiken om mijn werk naar een nog hoger niveau te tillen .

Uiteindelijk zal de combinatie van menselijke creativiteit en AI voor betere resultaten zorgen. Daar ben ik van overtuigd.

Meer content over contentmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS de Content Kick.

Je krijgt mijn beste content ideeën in je mailbox. Vanaf nu schrijf je eenvoudig je blog, social media post en mailing. Ik zorg dat je contentplanning gevuld blijft.

Schop het verder met je contentmarketing… Geef het een Kick!

Meld je nu aan voor de GRATIS Content Kick