Meteen naar de inhoud

Wat is content marketing?

contentmarketing door Marrit Nijboer

Wat is content marketing?

Het is mijn vak en mijn passie: content marketing. Maar zoals het gaat met vaktaal… het heeft soms net even wat meer uitleg nodig als je er niet dagelijks mee bezig bent.

Dus… wil jij alles weten over contentmarketing? Dan ben je hier op het juiste (internet)adres! Ik leg je in heldere taal uit wat het is en waarom elke organisatie deze vorm van marketing moet toepassen.

Na het lezen van dit artikel weet jij precies:

  • wat content marketing is;
  • waarom content marketing zo belangrijk is;
  • waarom je binnen jouw marketingstrategie content op nummer 1 moet zetten.

Met content marketing hoef je niet te schreeuwen

We kennen allemaal de aloude marketing: wie het hardst schreeuwt dat hij de beste is, trekt de meeste klanten aan. Dit gaat way back en werkt helemaal niet (meer). Dit is zelfs het tegenovergestelde van content marketing! Het gaat niet om het schreeuwen dat je de beste bent. Nee, je laat zien dat je de beste bent.

Content marketing: dat werkt wel

Kort gezegd doe je met content marketing niets anders dan het delen van je kennis. Relevante kennis voor je doelgroep. Dit doe je helemaal gratis en voor niets! 

Ben je helemaal gek geworden?

Hoor ik je dat denken? Nee hoor! Doordat jij je kennis deelt, laat je zien dat je verstand van zaken hebt. Je (potentiële) klanten zullen je zien als een autoriteit binnen je vakgebied en kiezen jouw bedrijf als beste partner om zaken mee te doen. Hoort goed toch?

Het delen van waardevolle inhoud voor jouw doelgroep, dit is wat je met content marketing doet. Met content marketing kun jij je doelgroep en ideale klant inspireren: bijvoorbeeld via je website, social media of nieuwsbrieven.

Je website is een goede basis om te beginnen met contentmarketing. Dit doe je door het opbouwen van een kennisbank met artikelen die jarenlang relevant blijven voor je doelgroep. Je gaat aan de slag met blogs en misschien verschijnt er zelfs wel een vlog! Door het delen van (relevante!) content op je website, bouw je aan een site die goed gevonden gaat worden in zoekmachines zoals Google.

Je website gebruik je als basis voor je content marketing om vervolgens te recyclen voor bijvoorbeeld social media en nieuwsbrieven. Uit een interessante blog haal je al snel de basis voor drie of meer social media berichten. Deze interessante berichten deel je met je doelgroep om te bouwen aan een groeiende achterban. Je maakt fans van je doelgroep! En maak je content die je fans aanspreken? Dan zullen zij dit met liefde delen en ontstaat er een sneeuwbaleffect. De bal gaat rollen waardoor ze de ambassadeurs van jouw organisatie of merk worden. Ze genereren zelfs nieuwe (potentiële) klanten!

Dit is content marketing in het kort

To the point: content marketing is relevante en waardevolle content die je maakt voor jouw doelgroep. Je neemt ze bij de hand en beantwoordt prangende vragen waar jij specialist in bent. Content marketing zet je in voor branding; het is een klantenmagneet en versterkt bestaande relaties.

Op de Amerkiaanse website van het Content Marketing Institute staat een treffende beschrijving van content marketing. De vraag ‘Wat is content marketing?’ beantwoorden zij als volgt:

“Content marketing is een strategische marketingbenadering die gericht is op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente inhoud (content) om een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en te behouden – en uiteindelijk om winstgevende acties van je (potentiële) klanten te stimuleren.”

Content marketing komt in vele vormen en maten

Content marketing kun je op verschillende manieren inzetten. Je vindt content marketing o.a. terug in blogs, e-books, digitale nieuwsbrieven, podcasts, social media posts en meer… Ik heb een apart blog geschreven over alle soorten content.

Content hoef je niet alleen online in te zetten. Drukwerk heeft misschien een stoffig imago maar is nooit weggeweest. Zet content marketing in met een magazine, folder of gedrukte mailing. Een magazine kan bijvoorbeeld online aangevraagd worden via jouw website waarbij jij gegevens verzameld voor je digitale nieuwsbrief. Zo werk je gelijk aan een mooie mailinglijst en heb je de basis om continu onder de aandacht te blijven van je prospects. Nu alleen nog inkoppen!

Contentmarketing strategie: ga voor de kip met kop methode

Zonder een doordachte strategie kom je nergens. Dus ga niet als een kip zonder kop bloggen en social spammen. Hou je hoofd erbij! Maak een doordachte strategie en verwerkt dit in een planning. Het liefst een plan voor een heel kwartaal zodat je consistente content creëert.

Daarom: Content marketing op nummer 1

✓ Content marketing is een duurzame vorm van marketing. Vooral als je het toepast op je eigen website bouw je aan een database met interessante artikelen. Jouw bedrijf zal door je doelgroep gezien worden als de autoriteit binnen je vakgebied!

✓ Zoekmachines houden van websites die regelmatig interessante content publiceren. Dus deel je kennis in artikelen, blogs en houd deze up to date. Je zult zien dat Google dit waardeert met een hogere positie in de zoekresultaten. Content marketing werkt voor langere tijd door voor je online vindbaarheid (SEO).

✓ Publiceer af en toe ook eens whitepaper waarbij je contactgegevens vraagt in ruil voor de download. Het emailadres van deze nieuwe prospect kun je vervolgens gebruiken om nieuwsbrieven te versturen met – je raad het al – interessante content.

Aan de slag met content marketing

Na het lezen van het artikel ‘Wat is content marketing?’ weet je wat content marketing is en waar het wordt toegepast. Je zult vast zitten te popelen om aan de slag te gaan.

Misschien heb je al ideeën of kun je juist wel wat hulp gebruiken? Laat het me weten! Ik denk graag met je mee onder het genot van een kopje content.

Bel of app met Marrit: 06 414 515 09
Of stuur een mailtje: marrit@studionij.nl

Het blogbericht ‘Wat is content marketing’ is geüpdatet op 8 juni 2023. De eerste versie is verschenen op 5 april 2021.

 

Meer content over contentmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS de Content Kick.

Je krijgt mijn beste content ideeën in je mailbox. Vanaf nu schrijf je eenvoudig je blog, social media post en mailing. Ik zorg dat je contentplanning gevuld blijft.

Schop het verder met je contentmarketing… Geef het een Kick!

Meld je nu aan voor de GRATIS Content Kick