Meteen naar de inhoud

De ideale klant omschrijven en aantrekken doe je zo

ideale klant voor contentmarketing

De ideale klant. Ken je dit begrip? Het gaat verder dan het specificeren van een doelgroep. Je richt je communicatie op de klanten voor wie je het liefst werkt. Zij zullen zich aangetrokken voelen tot jouw bedrijf. En niet geheel onbelangrijk: graag zaken met je doen! Klinkt dit als een ideaalbeeld? Lees dan snel verder en ontdek hoe jij de ideale klant omschrijft en aantrekt!

Dit blog is voor jou en jouw bedrijf geschreven als…

✓ je een product of dienst aanbiedt waar je trots op bent
✓ je meer klanten wilt hebben waar jij en je werknemers energie van krijgen
✓ je jouw bedrijf wilt laten groeien

Want al deze punten beginnen met één ding: het in kaart brengen van je ideale klant. De klanten die helemaal bij jouw bedrijf passen. Je hoeft niet te trekken om ze binnen te halen. Nee! Je ideale klant komt graag naar je toe omdat die zich aangetrokken voelt door jouw content.

Maar wie is die ideale klant voor jouw bedrijf? Laten we het ontdekken!

ideale klant voor contentmarketing

Van doelgroep naar ideale klant

Je doelgroep ken je waarschijnlijk wel.
 

Een voorbeeld:

Je richt je met je bedrijf op ondernemers. Deze mannen en/of vrouwen hebben een middelgroot bedrijf in Friesland die een bepaalde dienst of product aanbieden. Ze hebben een leeftijd van 30 tot 45 jaar.

Dit klinkt nog best vaag. Vind je ook niet? Als je een tekst voor deze brede doelgroep schrijft, kun je nooit specifiek zijn. Want wat drijft deze mensen? Waar lopen ze tegen aan? En waar kan jouw bedrijf te hulp schieten?

Tijd voor de volgende stap. Breng je ideale klant in beeld!

Jouw ideale klant is de klant die ervoor zorgt dat jij en je team werken vanuit flow. Samen bereik je resultaten die door het dak gaan. En dit gebeurt op een natuurlijke manier. Zonder dat je eraan hoeft te trekken. Die ideale klant is blij met je werkzaamheden of producten en laat dit ook graag aan anderen weten.

Door je ideale klant te omschrijven weet je deze beter te bereiken. Je weet voor wie je content creëert. Social media berichten, blogs, nieuwsberichten worden to the point. En daarmee spoor je jouw ideale klant aan tot actie.

Door je ideale klant te omschrijven wordt je heel specifiek. Dit betekent ook dat je mensen uit je doelgroep gaat uitsluiten. Spannend? Nou en of! Noodzakelijk? Zeker weten!

Als jij weet wie de ideale klant voor je bedrijf is kun je die eenvoudig aanspreken. Je weet wat hij (of zij) nodig heeft, tegen welke problemen hij aanloopt en waarmee jij kunt helpen. Je ideale klant wil bij de hand genomen worden, jouw bedrijf, producten of diensten beter leren kennen.

wie is de ideale klant

De ideale klant omschrijven

Ga er maar eens goed voor zitten en laat je fantasie de vrije loopt. Open een nieuw document in Word om al je hersenspinsels op het beeldscherm naar voren te laten komen. Jouw ideale klant gaat nu tot leven komen.
 

Bij het omschrijven van je ideale klant komen er belangrijke punten samen. Hou daarom in gedachten: 
Bij welke klanten kan ik de meeste meerwaarde bieden?
Wie zijn mijn huidige beste klanten?
En van welke klanten wil ik er graag meer hebben?

First things first.

We beginnen met de basisgegevens van jouw ideale klant:

• welk geslacht heeft jouw ideale klant?
• welke leeftijd heeft hij (of zij)?
• waar woont/werkt jouw ideale klant?
• welke opleiding heeft jouw ideale klant gehad?

Ga nog een stapje verder en maak je ideale klant zo specifiek mogelijk:

• wat zijn de karaktereigenschappen van je ideale klant?
• wat drijft jouw ideale klant?
• waar staat hij voor?
• welke uitdagingen komt hij tegen?
• hoe kun jij hem helpen om de werkzaamheden eenvoudiger te maken?
• waar heeft hij of zij behoefte aan?
• hoe wil mijn ideale klant met mij communiceren?
• waar zoekt mijn ideale klant naar oplossingen voor hun problemen?
• hoe neemt mijn ideale klant aankoopbeslissingen?
• welke bezwaren zou mijn ideale klant kunnen hebben tegen mijn product/dienst?
• wat zou mijn ideale klant ervan weerhouden om van mijn dienst gebruik te maken?

Beantwoord ook de volgende vragen als je business to business werkt:

• bij welk soort bedrijf is mijn ideale klant werkzaam?
• welke functie heeft hij daar?
• waar bestaan zijn werkzaamheden voornamelijk uit?

Maak jouw ideale klant zo specifiek mogelijk. Hoe beter jij weet wie je ideale klant is, hoe makkelijker het wordt om deze aan te trekken.

ideale klant vinden

Trek je ideale klant aan

Je hebt nu een goed beeld van je ideale klant! Jouw bedrijf is de perfecte business om deze klanten te helpen. Je kent hun problemen en verlangens.
 

Als jij weet wie je ideale klant is dan kun je deze fijne klanten gaan aantrekken met passende content. De content die je schrijft wordt aansprekend. Schrijf blogs, social media berichten en nieuwsbrieven waar je ideale klant echt iets aan heeft. Het wordt content die tot de verbeelding van je ideale klant spreekt. Content waar je ideale klant echt op zit te wachten. Content die ervoor zorgt dat jouw ideale klant alleen maar volmondig “JA” kan zeggen tegen jouw aanbod.

“Kun je wel wat hulp gebruiken bij het aantrekken van je ideale klant? Laat het me weten!”
Neem nu contact met mij op >

Meer content over contentmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontvang GRATIS de Content Kick.

Je krijgt mijn beste content ideeën in je mailbox. Vanaf nu schrijf je eenvoudig je blog, social media post en mailing. Ik zorg dat je contentplanning gevuld blijft.

Schop het verder met je contentmarketing… Geef het een Kick!

Meld je nu aan voor de GRATIS Content Kick