Denk je aan verschillende soorten content, dan denk je waarschijnlijk al snel aan een blog of social media bericht. Er is veel meer!
Content is er niet alleen in geschreven vorm. Je kunt ook denken aan soorten content zoals video en audio. Ik zet alle content soorten voor je op een rij gezet!
Ik hou van overzichtelijke lijstjes dus ik heb er nu eentje voor je gemaakt met alle content soorten. Handig als je aan de slag gaat met je contentmarketing en contentstrategie. En natuurlijk verwerk je ze daarna in je contentplanning.
Met onderstaande lijst kun je lekker koppensnellen en lees je verder als je interessante soorten content hebt gevonden. En ben ik er eentje vergeten? Laat het me vooral weten met een reactie onder dit blog.
Soorten content: Tekst
Waarschijnlijk is dit de eerste soort content waar je aan denk: tekstuele content. Wie schrijft blijft, wordt wel gezegd. Ik zet de tekstuele soorten content voor je op een rij.Blog
Waarschijnlijk is een blog de bekendste vorm van content. Deel jouw kennis en ervaringen in een interessante blogpost die je op je website publiceert. Door te bloggen trek je meer bezoekers naar je website. Er is vaak verwarring tussen een blog en een blogpost. Het blog is de website met daarop een verzameling van de blogposts ofwel blogberichten.
E-book
Met een e-book maak je een weggever om jouw kennis en kunde met je doelgroep te delen. Een soort content dat mooi wordt opgemaakt in een eenvoudig leesbaar (pfd-)document met korte stukken tekst.
Een e-book is een slimme manier om je doelgroep te overtuigen van jouw expertise. Vaak wordt er in ruil voor een e-book een e-mailadres gevraagd. Een super slimme manier om na de download van het e-book in contact te blijven via bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief.
Whitepaper
Een whitepaper heeft veel overeenkomsten met een e-book. Vaak heeft een whitepaper meer diepgang met grafieken, feiten en cijfers. Middels dit soort content presenteert je jezelf als kennisexpert. De toon is formeler dan een e-book en er wordt meer gebruik gemaakt van vaktaal. Je zou een whitepaper meer kunnen zien als een naslagwerk. Vaak wordt deze verticaal vormgegeven zodat deze ook eenvoudig geprint kan worden.
Nieuwsbrief
Met een digitale nieuwsbrief stuur je met een druk op de knop je hele adressenbestand een mooi opgemaakte mail. Deze mail bevat korte artikelen. Vaak zijn deze voorzien van een link om verder te lezen. De nieuwsbrief is ideaal voor het delen van nieuwe producten, tips of een teaser om verder te lezen op een blog.
Poll
Met een poll heb je snel interactie met je doelgroep. Je peilt de mening van je publiek en komt meer over ze te weten. Stel een meerkeuzevraag en de antwoorden worden automatisch in een database verzameld. De persoon die de poll invult ziet direct de actuele tussenstand in beeld.
Soorten content: Beeld
Tekstuele content wordt bijna altijd voorzien van een pakkend beeld. Een beeld is een soort content dat wordt toegevoegd als ondersteuning van de tekst. Maar het beeld kan ook een doel op zich hebben. Van statische foto tot reel heb ik de content soorten m.b.t. beeld voor je verzameld.
Foto
Bij goede content hoort natuurlijk pakkende fotografie. Professioneel geschoten of zelf gemaakt, fotografie zal je verhaal ondersteunen.
Plan een fotoshoot en je hebt zomaar voor enkele maanden foto’s tot je beschikking. Ook je eigen smartphone maakt prachtige kwaliteit foto’s. Dus wissel gerust professionele fotografie met je eigen foto’s af. Dit maakt het authentiek.
Illustratie
Met een illustratie creëer je weer een heel andere sfeer dan met een foto. Een illustratie heeft een onderscheidend vermogen, want ze worden minder toegepast dan foto’s. Deze soort content leent zich ook uitermate goed om complexe zaken duidelijk te maken: in slechts één beeld kun je enorm veel informatie kwijt.
Infographic
Kennis en feiten kun je verwerken in een saaie opsomming of kies voor een infographic. Op een speelse manier wordt zware informatie luchtig gebracht. Tekst en afbeeldingen worden in deze soort content gecombineerd.
Video
Bewegende beelden, we houden er massaal van! Door de combinatie van tekst, beeld en geluid wordt je boodschap nog beter onthouden. Wist je dat maar liefst 80% van al het internetverkeer uit video bestaat?
Het ontwikkelen van een video kost meer tijd dan het maken van een tekst met een foto. Maar het geeft wel de optimale merkbeleving! Een video heeft bewezen lang de aandacht van de kijker. En laten we dit nou net willen, in deze tijd van informatie overload.
Een video werkt versterkend voor je SEO. Dus zeker een soort content om in overweging te nemen.
Vlog
Neem jij de stap en ga je voor de camera staan? Neem een vlog op! Influencers doen het al jaren en nu staan ook ondernemers voor de camera.
Een vlog is een blog in de vorm van een video. Vandaar ook de naam vlog.
Soorten content: audio
Let’s talk about… audio! Hou je van praten? Dan is deze contentsoort net wat voor jou! Mits je doelgroep natuurlijk van luisteren houdt ;-). Het lijstje het content soort audio is kort, maar hier komt ie…
Podcast
Ben jij een goede spreker? Dan is een podcast zeker iets voor jou! Vertel over een specifiek onderwerp of doe een interview.
Een podcast is helemaal van deze tijd. Deze content soort beluistert je doelgroep waar en wanneer hij maar wilt.
Voor ieder bedrijf passende soorten content
Misschien ben je al aan de slag met content en heb verschillende soorten content uit dit artikel al gebruikt. Of misschien heeft dit blog je op nieuwe content ideeën gebracht.
Contentmarketing is de belangrijkste marketingvorm van dit moment. Voor ieder bedrijf is er een passende contentvorm om de doelgroep te raken. Zowel in B2B als B2C wordt contentmarketing toegepast. Meer dan 90% van de marketeers in Nederland maakt er al gebruik van. Jij (binnenkort) ook?

Gratis kop content?
Neem contact met me voor een gratis kop content. Dan praten we verder over alle content soorten en welke voor jouw bedrijf effectief kunnen zijn.
Het artikel ‘Alle content soorten op een rij’ is geüpdatet op 27 maart 2023. Het originele artikel is gepubliceerd op 23 december 2021.
Meer content over contentmarketing:

Ken je doelgroep en ideale klant
Ken jij de doelgroep van je bedrijf net zo goed als je beste vriend? Wellicht heb je weleens iets op

Beveilig vandaag nog je LinkedIn account
Het beveiligen van je LinkedIn account is nu belangrijker dan ooit LinkedIn is hét social media voor de zakelijke markt.

Het perfecte bericht voor Social Media: zo maak je het!
Het perfecte Social media bericht Je wilt dat jouw social media berichten impact hebben. En natuurlijk een groot bereik krijgen

AI en contentmarketing
“Hey Marrit, dankzij AI heb je straks geen werk meer!” Zou je denken? AI zal het vakgebied contentmarketing voor goed