“Hey Marrit, dankzij AI heb je straks geen werk meer!”
Zou je denken?
AI zal het vakgebied contentmarketing voor goed veranderen veranderen. Toen ik eind 2022 een account aanmaakte voor ChatGPT was ik overdonderd en verontrust. Want…
- wie gaat deze tool gebruiken (misschien op een schadelijke manier)?
- worden wij straks allemaal vervangen door robots?
- hoe weten we nog wat echt en fake is?
"ChatGPT is een geavanceerde AI-gesprekspartner die mensachtige tekstgeneratie biedt om vragen te beantwoorden, ideeën te genereren en nuttige informatie te verstrekken op basis van de door jou verstrekte input."
Quote van ChatGPT
Nu ik ChatGPT een paar maanden voor contentmarketing gebruik, denk ik er totaal anders over!
Hoe meer ik me in ChatGPT verdiep, hoe interessanter het wordt. Mijn enthousiasme wordt met de dag groter. AI en contentmarketing is een krachtige combinatie. Doordat ik leer betere vragen te stellen (prompts in vaktermen) wordt de uitvoer van ongekend niveau.
Als freelance contentmarketeer heb ik geen personeel maar ChatGPT is een goede hulp geworden. Ik zie het niet meer als een bedreiging. Juist als een kans!
Want weet je…
ChatGPT zorgt ervoor:
- dat mijn tekst nog beter wordt
- dat ik inspiratie heb tijdens een writer’s block
- dat de eindredactie wordt gedaan

De impact van AI is zonder twijfel groot en zal de komende tijd enorm worden. Het zal in elke sector zijn uitwerking hebben, daar ben ik van overtuigd.
Ik vroeg aan ChatGPT in welke sectoren de grootste veranderingen teweeg worden gebracht met AI. Je leest het antwoord in de printscreen die ik maakte:

Mijn gedachten over AI en contentmarketing
Natuurlijk gaat AI onze contentmarketing-werkzaamheden veranderen. Er zijn echter nog genoeg marketeers die dit ontkennen.
Mijn tijdlijn staat er vol mee: copywriters en marketeers die denken dat AI hun werk niet gaat overnemen. Wake up! AI gaat grote impact hebben op ons vak. En dat heeft het al.
AI kan ons helpen om:
- sneller,
- nauwkeuriger,
- en efficiënter te werken
Het kan voor marketeers enorme hoeveelheden data analyseren, patronen herkennen en inzichten genereren die we zonder AI misschien zouden missen.
AI zal het vakgebied contentmarketing niet ‘overnemen’, maar ’transformeren’.
AI zal ons niet minder menselijk maken, maar juist meer.
Hoe?
Door (saaie) taken van (content)marketeers over te nemen. Ons meer ruimte geven voor:
- creativiteit
- strategisch denken
- empathie
Dingen die AI niet kan.
Dus in plaats van mij zorgen maken over hoe AI het vakgebied van de contentmarketeer zou kunnen ‘overheersen’, concentreer ik mij op hoe ik AI in mijn voordeel kan laten werken. Hoe ik het kan gebruiken om mijn werk naar een nog hoger niveau te tillen .
Uiteindelijk zal de combinatie van menselijke creativiteit en AI voor betere resultaten zorgen. Daar ben ik van overtuigd.
Meer content over contentmarketing:

Ken je doelgroep en ideale klant
Ken jij de doelgroep van je bedrijf net zo goed als je beste vriend? Wellicht heb je weleens iets op

Beveilig vandaag nog je LinkedIn account
Het beveiligen van je LinkedIn account is nu belangrijker dan ooit LinkedIn is hét social media voor de zakelijke markt.

Het perfecte bericht voor Social Media: zo maak je het!
Het perfecte Social media bericht Je wilt dat jouw social media berichten impact hebben. En natuurlijk een groot bereik krijgen

Een gratis vacature op LinkedIn plaatsen, zo doe je dat!
Ben je op zoek naar nieuw personeel? Plaats een gratis vacature op LinkedIn. Dit kan heel gemakkelijk en zonder kosten!